Gå till innehåll

Tiesitkö, että lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa puhelimessa?

Kela palvelee | 3.3.2019
Soitto Kelan puhelinpalveluun on kätevä tapa hoitaa asioita paikasta riippumatta. Useimpia Kela-asioita voi hoitaa suullisesti, ja puhelinpalveluun voi myös varata ajan.
Lyssna på artikeln
Eläkeläinen käyttää älypuhelinta.

5 vinkkiä Kelan puhelinpalvelusta

  1. Valitse palvelunumero elämäntilanteesi tai etuuden mukaan. Jos asiasi koskee esimerkiksi eläkkeensaajan asumistukea, soita numeroon Eläkkeet 020 692 202. Jos soitat vahingossa väärään numeroon, huolehdimme siitä, että saat asiasi hoidettua.
  2. Soita aamupäivällä, sillä iltapäivisin voi olla ruuhkaisempaa. Ruuhkaa voi olla myös alkuviikosta ja kuunvaihteessa. Palvelemme puhelimessa maanantaista perjantaihin kello 9–16.
  3. Jos soittohetkellä on jonoa, sinulle voidaan tarjota takaisinsoittopalvelua. Kun jätät meille takaisinsoittopyynnön, soitamme sinulle mahdollisimman pian saman päivän aikana. Takaisinsoittopalvelua on tarjolla rajattu määrä, eli aina pyynnön jättäminen ei onnistu.
  4. Jos sinulla on paljon selvitettävää tai elämässäsi on tapahtunut muutos, varaa aika. Voimme varata sinulle ajan myös puhelinpalvelussa tai palvelupisteessä, jos huomaamme, että asioidesi läpikäyntiin tarvitaan enemmän aikaa. Kun varaat puhelinajan, soitamme sovittuna ajankohtana sinulle, eikä puhelu maksa mitään.
  5. Puhelimessa voit hoitaa lähes kaikki Kela-asiat.Autamme sinua verkossa asioinnissa, neuvomme hakemisessa ja autamme saamaan asiasi kuntoon. Suullisesti antamiasi tietoja voidaan tarpeen mukaan hyödyntää asiasi edistämisessä.

+ Jätitkö Kelaan hakemuksen ja haluaisit tietää, milloin saat päätöksen? Toteutuneita käsittelyaikoja voi seurata kela.fistä, mutta oman hakemuksen tilanne pitää tarkistaa OmaKelasta. Nämä asiat on hyvä tietää Kelan käsittelyajoista.

Löydät palvelunumerot verkosta

Kelan palvelunumerot

  • Vad vill du läsa om?

    Föreslå idéer om artiklar till redaktionen för mittiallt.fi.