Siirry sisältöön

@OJ voitko auttaa?

Hoidatko Kela-asiat mieluiten puhelimitse, netissä vai paikan päällä? Vai otatko mieluummin yhteyttä Instassa tai Jodelissa? Kokosimme tähän juttuun tietoa siitä, miten ja missä asioissa Kela auttaa erityisesti nuoria.
Kela palvelee | 2.5.2023
Kuuntele artikkeli

Mitä ajattelet ensimmäisenä, kun kuulet sanan ”Kela”?

Mieleesi tulee ehkä se, että Kelasta saa tukea, jos rahat eivät muuten riitä elämiseen. Tämän lisäksi Kela eli Kansaneläkelaitos edistää terveyttä ja tukee itsenäistä selviytymistä eri elämäntilanteissa.

Ajattelet ehkä lapsilisää, opintotukea, työmarkkinatukea tai äitiyspakkausta, jotka kaikki ovat Kelan etuuksia. Tai sitten psykoterapiaa, jota Kela myöskin tukee.

Kenties mietit jotain samansuuntaista kuin Ohjaamo Helsingin edustalla pysäytetyt Cecilia, 15, Khalif, 25, ja Elena, 20?

Mitä Kelasta tulee ensimmäisenä mieleen?

Cecilia von Troil, Khalif Haithem Majeed ja Elena Kuoza vastaavat kysymykseen videolla.

Missä asioissa Kelaan voi olla yhteyksissä?

Kelasta voi hakea esimerkiksi opintotukea, asumistukea ja kuntoutusta. Etuudet määritellään aina elämäntilanteen mukaan, joka on jokaisella erilainen. Kela-asiat ovat monelle nuorelle ajankohtaisia silloin, kun opinnot alkavat tai päättyvät tai kun on edessä muutto omaan kotiin. Kela auttaa myös silloin, kun opiskelu- tai työpaikkaa ei ole vielä löytynyt ja silloinkin, kun kaikki on solmussa.

Mitä Kelalta kysytään eniten?

Kelasta kysytään paljon neuvoja ja ohjeita, ja lisäksi usein oman hakemuksen käsittelyaikaa ja sitä, milloin rahat saapuvat tilille. Käsittelyajan selvittäminen onnistuu kätevästi verkossa: voit koska tahansa itse tarkistaa hakemasi etuuden keskimääräisen käsittelyajan Kelan verkkosivuilta. Palvelu päivittyy kerran vuorokaudessa, joten etuuksien keskimääräiset käsittelyajatkin näkyvät lähes reaaliajassa.

Milloin Kela on auttanut sinua?

Katso Khalifin, Elenan ja Cecilian vastaukset videolta.

Miten Kelassa voi asioida?

Kela on monessa mukana. Voit asioida niin OmaKelassa kuin puhelimitsekin. Ylivoimaisesti suurin osa alle 30-vuotiaista suosii verkkoa, mutta moni myös soittaa meille. Palvelmme myös palvelupisteissämme, vaikka yhä harvempi nuori hoitaa asiansa kasvokkain.

Kela vierailee välillä pop-up-tyyliin myös oppilaitoksissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Olet saattanut törmätä Kelaan esimerkiksi Ohjaamossa, oppilaitoksessa tai sosiaalisessa mediassa. Pyrimme jalkautumaan sinne, missä asiakkaamme ovat. Ohjaamo on matalan kynnyksen palvelupiste alle 30-vuotiaille. Kelan palveluasiantuntijoita työskentelee Ohjaamoissa silloin tällöin paikan päällä, ja joistakin Ohjaamoista voit olla Kelaan yhteydessä myös videoyhteyden avulla.

Voit päästä Kelan palveluasiantuntijan juttusille myös oppilaitoksissa ja erilaisissa tapahtumissa, joissa vierailemme pop-up-tyyliin.

Saat meihin yhteyden myös Kelan asiointipisteiden kautta. Asiointipiste on Kelan ja muiden julkisten organisaatioiden yhdessä ylläpitämä palvelupiste. Sieltä voit hakea hakemuslomakkeita ja esitteitä, jättää hakemuksen ja saada yleistä opastusta etuuksista sekä Kelan verkkopalvelujen käytöstä.

Miten asioit mieluiten Kelassa?

Katso Elenan, Cecilian ja Khalifin vastaukset videolta.

Miten Kela palvelee somessa?

Kela on mukana monissa eri somekanavissa. Kelan Instagram-tili on kasvattanut viime vuosien aikana suosiota entisestään. Instagramissa Kela pyrkii tekemään sisältöä, joka vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja tiedon tarpeeseen.Postauksista, storyista ja reelseistä voit esimerkiksi tarkistaa, miten verkkoasiointipalvelua tai Kelan laskureita käytetään. Instagramissa Kelan palveluasiantuntijat vastailevat asiakkaiden kysymyksiin yksityisviesteillä arkisin 9-16.

Kela vastailee myös Jodelissa.

Kelan somekanavista Jodelin @kysykelalta-kanava on noussut Instagramin rinnalle suosituksi kanavaksi. Kela vastaa Jodelissa arkipäivisin Helsingin @kysykelalta -kanavalla, ja tämän lisäksi järjestämme noin kerran kuussa valtakunnallisen AMA-tilaisuuden (ask me anything).

Kela on läsnä myös Facebookissa ja myös siellä voi kysyä neuvoa yksityisviesteillä. Tutustu Kelan sosiaalisen median kanaviin.

Voiko somessa saada neuvoja omaan tilanteeseen?

Palveluasiantuntijat eivät voi avata tietojasi esimerkiksi Instagram-keskustelun perusteella, eikä henkilötunnuksia ole turvallista jakaa sosiaalisen median kautta edes yksityisviestein. Somessa Kelan asiantuntijat pystyvät ohjeistamaan, mistä saat neuvoa ja tukea. Jos kysymys on sellainen, ettei se ratkea yleisillä neuvoilla, Kelan asiantuntija ohjaa kysyjän Kelan muihin palvelukanaviin.

Kela vastaa kysymyksiin myös Jodelissa: @kysykelalta

Millaisia palveluja Kelalla on erityisesti nuorille?

Kelassa on viime vuosina tarjottu uudenlaisia yksilöllisiä palveluja, joissa yksi kelalainen hoitaa nuoren asioita pitkäjänteisesti. Palvelun avulla voidaan selvittää elämäntilanteesi ja tuen sekä neuvonnan tarpeesi. Kelan työntekijä huolehtii, että Kela-etuutesi ovat kunnossa, ja selvittää samalla, hyötyisitkö esimerkiksi kuntoutuspalveluista.

Lue lisää: Nona sai Kelasta oman yhteys­henkilön, kun elämä muuttui yllättäen – ”Silja pelasti tilanteen”

Parhaimmillaan Kelan työntekijä onnistuu auttamaan ja rohkaisemaan opintoja ja työelämää kohti.

Kela tekee uusien palveluiden osalta yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Suostumuksellasi Kela voi auttaa sinua esimerkiksi sosiaalitoimen, työvoimapalveluiden tai oppilaitoksen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Parhaimmillaan Kelan työntekijä onnistuu auttamaan ja rohkaisemaan opintoja ja työelämää kohti.

Kela tarjoaa nuorille myös NUOTTI-valmennusta, joka on matalan kynnyksen ammatillista kuntoutusta. Valmennukseen pääsee ilman lääkärintodistusta ja diagnoosia. Palvelussa saa oman valmentajan, jota voi tavata kasvotusten tai vaikka videoyhteyden avulla tarpeen mukaan.

Teksti Pi Mäkilä
Editointi Jenni Juntunen
Kuva Kela
Video Olli Partinen
Gallupkuvaus Markus Pentikäinen

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.