Siirry sisältöön

”Mutta mehän ollaan naimisisissa!”

Kela palvelee | 19.9.2017
Jaana Martikainen
palveluasiantuntija
Kuuntele artikkeli

Kelan asiakaspalveluun soittaa usein puoliso, vanhempi, lapsi tai joku muu, joka yleensä hyvää hyvyyttään haluaa edistää läheisensä asioita. Yllätyksenä voi tulla se, ettei asiointi välttämättä onnistu muuten kuin yleisellä tasolla.

Kun asiakaspalvelusta ei voidakaan kertoa soittajalle, onko läheisen hakemus käsittelyssä tai onko lääkärinlausunto saapunut Kelaan, se aiheuttaa helposti yllättävän palvelutilanteen. ”Minähän nämä kaikki asiat olen aina hoitanut joka paikkaan” tai ”mutta mehän ollaan naimisissa”.

Avioliittokaan ei tuo oikeutta puolison etuusasioiden hoitamiseen.

Kohtaaminen voi saada asiakkaan näkökulmasta nyreän alun, kun asiakaspalvelusta aletaankin tiedustella, löytyykö soittajalta oikeutta tai valtakirjaa kysyä asiakkaan asioita. Tästä saattaa seurata tunne, että Kelan palveluneuvoja tekee asioiden hoitamisesta tahallaan vaikeaa. Tiedonsaantioikeus on kuitenkin aina toisen henkilön asioidessa tarkistettava, eikä avioliittokaan tuo oikeutta puolison etuusasioiden hoitamiseen.

Tilanne on hankala, koska yleensä kyseessä on vilpitön halu edistää läheisen asioita. Täysi-ikäinen nuori ei välttämättä itse halua soittaa asiakaspalveluun tai puoliso voi olla kiireisessä työssä, josta hän ei ennätä soittamaan.

Emme voi kuitenkaan Kelassa luovuttaa toisen henkilön tietoja tai keskustella hänen asioistaan kanssasi, jos emme voi asiakaspalvelussa varmistua siitä, että olet saanut luvan hoitaa toisen asioita. Harmillinen tilanne joskus, puolin ja toisin.

Voit luottaa siihen, että kuka tahansa ei saa tietojasi soittamalla asiakaspalveluun. Soittajan tiedonsaantioikeus tarkistetaan aina.

Toisaalta asian kääntöpuoli on se, että Kelaan voi luottaa. Voit luottaa siihen, että kuka tahansa ei saa tietojasi soittamalla asiakaspalveluun. Soittajan tiedonsaantioikeus tarkistetaan aina.

Itse halusin varmistua siitä, että tiukassa tilanteessa puolisoni voi tarvittaessa hoitaa Kela-asioitani. Niinpä teimme jokunen vuosi sitten valtakirjat toisillemme. Valtakirjalla voit antaa toiselle henkilölle oikeuden hoitaa kaikkia etuusasioita Kelassa tai rajoittaa valtuutuksen koskemaan vain tiettyjä etuuksia tai asiaa.

Edunvalvojat, edunvalvontavaltuutetut ja tietyt viranomaiset voivat myös hoitaa asioita asiakkaan puolesta. Oikeus tietojen saamiseen perustuu silloin lakiin. Asiakkaan pitää pystyä luottamaan siihen, ettei hänen tietojaan luovuteta ulkopuolisille perusteetta. Tärkeintä on, että asiat etenevät ja hoituvat oikein ja nimenomaan meidän jokaisen oikeutta kunnioittaen.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.