Jaana Martikainen 17.4.2018 2 min

Ikä on todellakin vain numero

Asiointitavat sähköistyvät jatkuvasti. Miten vaivatonta onkaan, kun verkossa tehty hakemus tai pyydetty liite lähtee liikkeelle parilla napin painalluksella! Asiakaspalvelussa kuulee monenlaista kommenttia verkkopalveluista. Ikäihmisissä on mielestäni asennetta. Ei ole nimittäin välttämättä helppoa pysyä muutoksessa mukana, etenkään jos työelämä ei enää vaadi muutoksen tahdissa pysymään.

On hauska kuunnella innosta pakahtuvaa eläkeläistä, joka kertoo, kuinka jälkipolvi on opettanut elämään digimaailmassa. Vasta juttelin papan kanssa, joka oli saanut lapsenlapsiltaan tabletin syntymäpäivälahjaksi. Pappa oli tehnyt matkakorvaushakemuksen asiointipalvelun kautta ja halusi tarkistaa, tuliko juuri lähetetty hakemus tosiaan perille. Tulihan se! On se kätevää tämä nykyaika. Suurimman osan Kelan etuuksista voi hakea verkkopankkitunnuksilla.

On hauska kuunnella innosta pakahtuvaa eläkeläistä, joka kertoo, kuinka jälkipolvi on opettanut elämään digimaailmassa.

Usein lapset hoitavat iäkkäiden vanhempiensa Kela-asioita. Kun valtakirjaa aletaan kysellä asiakaspalvelussa saattaa soittaja todeta, että ”äitihän on jo aika iäkäs” tai ”ei se isä näistä oikein ymmärrä”. Ikähän ei suoraan kerro ihmisen toiminta- tai asiointikyvystä. Yhdeksänkymppiset saattavat saada asiansa hoidettua aivan yhtä hyvin kuin nuorempansa. Näin ollen kannattaa muistaa, että läheisen korkea ikä ei automaattisesti valtuuta hoitamaan asioita hänen puolestaan. Valtakirja tarvitaan.

Yhdeksänkymppiset saattavat saada asiansa hoidettua aivan yhtä hyvin kuin nuorempansa.

Välillä huomaan itse vierastavani sitä, että kaikki on niin sähköistä. Joskus tuntuu kuormittavalta, että joka paikkaan pitää luoda tunnukset ja miettiä salasana. Olen saanut vinkkejä käyttää samaa salasanaa joka paikkaan, mutta turvallisempaa on keksiä joka sovellukseen oma salasanansa. Tämän seurauksena en muista puoliakaan niistä. Kelan asiointipalvelu on siitäkin mukava keksintö, että sinne kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, jotka yleensä jokaisella on aika hyvässä hallussa. Myös minulla. Asiointipalveluun voit kirjautua sivulla www.kela.fi/asiointi. Hakemuksen lähettämisen jälkeen tuntuu siltä, että asiat etenevät vaivattomasti: ei tarvitse lähteä kiikuttamaan hakemusta postiin tai lähteä toimistoon. Helppoa ja yksinkertaista!

Tämän samanlaisen tunteen jaan monen asiakkaan kanssa. Päivittäin monet ihmiset kehuvat asiointipalvelun kätevyyttä. Olen saanut vuosien aikana myös näpäytyksiä ennakkoluuloilleni. Kun langan toisesta päästä on kuulunut iäkkään ihmisen ääni, en ole aina ensimmäisenä ehdottanut verkkoasiointia vaihtoehtona. Kun olen tarjonnut postitusosoitetta hakemuksen toimittamiseen, asiakas on saattanut kysyä, eikö asian hoitaminen onnistukaan netissä. Iän ei pidä antaa hämätä asiointikyvyn suhteen. 85-vuotias Veijo voi olla yhtä näppärä asioimaan sähköisesti kuin 20-vuotias Martti. Ikä on todellakin vain numero.