Heli Kauhanen 5.6.2017 2 min

Jätetään hölmöläisten hommat roboteille

Tekoälystä ja roboteista on puhuttu viime aikoina vilkkaasti. Myös me Kelassa olemme ideoineet, mitä robotti voisi tehdä ihmisen puolesta.

Tiedon poimiminen, tarkistaminen ja vertailu ovat töitä, joita voisi robotille opettaa. Tiedon siirtäminen paikasta toiseen on liukuhihnamaista, monotonista toimintaa. Kuulostaa ihan ”hölmöläisten hommalta”, joka joutaakin koneiden tehtäväksi.

Olemme Kelassa ideoineet, mitä robotti voisi tehdä ihmisen puolesta.

Myös verottaja on pohtinut, minkälaisia töitä roboteilla voisi teettää. Käsiini osui verohallinnon esitys, jossa listattiin verotukseen liittyviä rutiininomaisia töitä, joita voisi teettää robotilla.

Meillä Kelassakin riittää hölmöläisten hommia. Mietitäänpä esimerkiksi tilinumeron muutoksia, työttömyysajanilmoituksia tai tarkistettavia asioita, joita tulee satojatuhansia vuodessa. Ihmiskädet selaavat, siirtävät käyttöliittymältä toiselle ja sulkevat tietoja tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä. Tärkeää työtä, mutta ei vaadi eritystä osaamista.

Kone hoitaisi nämäkin hommat virheettömästi ja väsymättä.

Kone hoitaisi nämäkin hommat virheettömästi ja väsymättä. Tilinumerot eivät ole vihaisia eivätkä vaadi perusteluja, joten erityisiä vuorovaikutustaitoja ei työssä tarvita.

Kela on jo mukana tekoälyvillityksessä. Chattirobotti aloittaa työt kesäkuun puolivälissä. Alkuun robotti vastailee opiskelijoiden asumistukea koskeviin kysymyksiin. Robotti kertoo, mitä tarkoittaa määräytymisperuste tai mitkä ovat tulorajat. Tämä toki menettelee. Opiskelijat ovat todennäköisesti tyytyväisiä sujuviin vastauksiin.

Kuunteleminen, myötätunto, lohduttaminen ja kannustaminen ovat asioita, joihin kone ei pysty.

Koneälyn huumassa ei pidä unohtaa, että inhimillinen kontakti on asia, johon kone ei pysty. Vaikka robotti osaa kertoa asiakkaalle, että hän ei ole oikeutettu etuuteen, asiakas kuulee sen mieluummin perusteluineen ystävälliseltä palveluneuvojalta kuin robotilta.

Toivon chattirobotille menestystä. Kelassa vapautuu pian tuhansia työtunteja hölmöläisten hommista inhimillistä vuorovaikutusta vaativiin tehtäviin.  Kuunteleminen, myötätunto, hymyily, lohduttaminen ja eteenpäin kannustaminen ovat asioita, joita asiakkaamme kaipaavat nyt ja tulevaisuudessa.

 

Heli Kauhanen

yksikön päällikkö