Anna Ryynänen 27.12.2017 4 min

7 nyttiga fakta om FPA:s kundservice

Dagens teknik erbjuder många olika möjligheter att sköta FPA-ärenden oavsett tid och plats. FPA står alltid till tjänst – i e-tjänsten kan du sköta dina ärenden när som helst under dygnet. Det spelar ingen roll om du fyller i en ansökan i till exempel omklädningsrummet under pauserna i en fotbollsmatch. Ansökan når nog fram.

FPA står alltid till tjänst – i e-tjänsten kan du sköta dina ärenden när som helst under dygnet.

Allt fler sköter sina FPA-ärenden med sin mobil, eftersom också de behövliga bilagorna numera kan sändas in behändigt direkt från mobilen. Även om snabbhet ofta är bäst, bör man känna till vissa praktiska och nyttiga tips när man sköter FPA-ärenden.

För den som väntar är tiden alltid lång. Lättast håller du dig uppdaterad om behandlingsprocessen i e-tjänsten, där beslutet syns direkt efter den dag då det fattats. Beslutet kommer hem i brevinkastet i sinom tid, och ibland har pengarna till och med betalats in på kontot före det. På FPA:s webbplats finns information om de genomsnittliga handläggningstiderna för olika ansökningar.

Ansökningsbilagor som sänds in över nätet når fram på momangen.

Att komplettera ansökningar kan vara tidsödande, om dokument ska sändas hit och dit. Ansökningsbilagor som sänds in över nätet når fram på momangen. Då behövs heller ingen inskanning, som förlänger väntetiden med en eller ett par dagar.

När ändringarna vid årsskiftet träder i kraft blir det rusch i kundservicen samtidigt som telefonlinjerna börjar gå heta. Då gäller det att ha tålamod att köa på linjerna. Hur många vet att den som bryter ett samtal och ringer upp på nytt igen hamnar sist i kön? Tålamod belönas sålunda till slut. Om det inte brinner i knutarna, lönar det sig att ringa senare eller ställa en fråga i forumet Fråga FPA.

Under ruscher är det absolut bäst att sköta sina FPA-ärenden i e-tjänsten, om det bara är möjligt. Också små detaljer kan spela en stor roll för hur snabbt ett beslut kan behandlas. Det lönar sig att fylla i ansökan noggrant och att lämna in alla behövliga bilagor. Om utredningar saknas kan ansökan inte avgöras eller kan det hända att beslutet fattas på felaktiga grunder. Detta kan undvikas om du noggrant går igenom listan över bilagor i slutet av ansökan.

Den som bryter ett samtal och ringer upp på nytt hamnar igen sist i kön.

Ibland har det hänt att kunden under ett samtal direkt har sänt in de behövliga bilagorna från sin egen dator så att jag genast har kunnat kontrollera att de kommit in och kan läsas.

På FPA:s webbplats finns information om de olika sätten att sköta ärenden, och du hittar säkert det sätt som passar dig bäst. Du kan lätt boka tid till din byrå eller telefonservicen över nätet, som jag tycker är behändigt. Det lönar sig att boka tid till byrån i samband med stora förändringar i livet eller om ett ärende inte kan skötas per telefon eller över nätet. Senast ansikte mot ansikte ordnar allt upp sig. På FPA-byråerna kan du också få hjälp med att sköta ärenden elektroniskt. Förhoppningsvis hjälper mina tips dig att spara tid så att du exempelvis hinner titta på en fotbollsmatch i stället.

Klicka dig alltså fram till FPA:s e-tjänst!