Anna Ryynänen 19.12.2017 3 min

7 asiaa, jotka sinun tulee tietää Kelan asiakaspalvelusta

Nykytekniikka tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia hoitaa Kela-asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Kela on tavoitettavissa aina – verkon asiointipalvelussa voit asioida mihin vuorokauden aikaan tahansa. Sillä ei ole merkitystä, täytätkö hakemuksen vaikkapa jalkapallo-ottelun erätauolla pukuhuoneessa. Hakemus saapuu kyllä perille.

Kela on tavoitettavissa aina – verkon asiointipalvelussa voi asioida mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Yhä useampi asioi Kelassa kännykällä, koska soittamisen lisäksi myös tarvittavat liitteet voi nykyään lähettää kätevästi suoraan puhelimesta. Vaikka nopeus on usein valttia, Kelan kanssa asioinnista on hyvä tietää muutama käytännön vinkki, joista on sinulle hyötyä.

Odottavan aika on aina pitkä. Päätöksentekoa voit seurata parhaiten asiointipalvelusta. Päätös näkyy siellä heti seuraavana päivänä, kun se on tehty. Posti tuo päätöksen kirjeellä perässä sitten kun ennättää. Joskus rahatkin ovat jo tilillä sitä ennen. Hakemusten keskimääräisistä käsittelyajoista löydät tietoa Kelan verkkosivuilta.

Hakemusten liitteet ovat perillä heti saman tien, kun lähetät ne verkossa.

Hakemusten täydentämiseen kuluu helposti paljon aikaa, kun paperit kiertävät. Hakemusten liitteet ovat perillä heti saman tien, kun lähetät ne verkossa. Silloin ei skannaustakaan tarvitse odottaa. Skannaus tuo päivän tai pari lisää odotusaikaa.

Puhelinlinjoilla alkaa taas pian kuhista, kun vuodenvaihteen tuomat muutokset tulevat voimaan, ja ruuhka asiakaspalvelussa puskee päälle. Siinä kysytään sitkeyttä linjoilla jonottamiseen. Monikohan tietää, että jos katkaisee puhelun ja soittaa uudelleen, joutuu taas jonon hännille? Sitkeys siis lopulta palkitaan. Toki jos oma asia ei ole ihan päivän päälle, soitto kannattaa ajoittaa myöhemmäksi tai esittää kysymys Kysy Kelasta -palstalla.

Ehdottomasti paras keino ruuhka-aikana on hoitaa asiansa Kelan asiointipalvelussa verkossa, jos se vain on mahdollista. Pienilläkin asioilla voi olla suuri merkitys päätöksen saamisen nopeuteen. Hakemus kannattaa täyttää huolella ja toimittaa kaikki tarvittavat liitteet. Puuttuvat selvitykset estävät hakemuksesi ratkaisemisen tai johtavat väärillä tiedoilla annettuun päätökseen. Molemmat voi välttää, kun käyt liitelistan huolellisesti läpi hakemuksen lopusta.

Jos katkaisee puhelun ja soittaa uudelleen, niin joutuu taas jonon hännille.

Joskus on käynyt niinkin, että asiakas on lähettänyt liitteet omalta tietokoneeltaan puhelun aikana ja olen voinut heti tarkistaa, että liitteet ovat saapuneet ja luettavissa.

Voit tutustua erilaisiin tapoihin asioida Kelassa ja löytää yhdestä paikasta sinulle parhaiten soveltuvan asiointitavan. Toimiston ja puhelinpalvelun ajanvarauksen voit tehdä helposti verkossa. Se on mielestäni aika kätevää. Toimistoon kannattaa tehdä ajanvaraus, kun elämässä on isoja muutoksia tai et selviä asioinnista puhelimitse tai verkossa. Viimeistään kasvotusten kohdatessa asiat kyllä selkiävät. Toimistossa autamme tarvittaessa myös verkkoasioinnissa. Näitä neuvoja noudattamalla aikaa säästyy, vaikka jalkapallo-ottelun seuraamiselle.

Klikkaa siis itsesi Kelan asiointipalveluun!