Siirry sisältöön

Ennen kokematon haastaa meidät oppimaan uutta

Kela palvelee | 18.8.2020
Anna Heikkinen
palveluasiantuntija
Kuuntele artikkeli

Kun lapsena jouduin uuden tai oudon tilanteen eteen, kysyin aina isältäni ”onko ennen käynyt näin?”. Kysymys saattoi tulla tilanteessa, jossa moottoriveneestä loppui bensa keskellä järven selkää (tokihan isällä oli varakanisteri mukana) tai autosta puhkesi rengas (vararengas löytyi takakontista). Isän vastaus: ”on käynyt” tyynnytti pienen lapsen mielen, ettei ole mitään hätää ja tästäkin tilanteesta selvitään – ja niin selvittiin.

Kuluneen vuoden aikana olen kuitenkin joutunut mielessäni vastaamaan nyt aikuiselle itselleni muutamaan otteeseen, että ”ennen ei ole käynyt näin”.

Olemme kaikki joutuneet tilanteeseen, joka on vaatinut asioiden tekemistä eri tavalla kuin ennen.

Viime marraskuussa olimme tilanteessa, jossa posti ei kulkenutkaan niin kuin olimme tottuneet. Paperiset hakemukset saattoivat tulla Kelaan viikkojen viiveellä. Tämän vuoden keväällä jouduimme muuttamaan monta asiaa normaalissa arjessa. Olemme kaikki joutuneet tilanteeseen, joka on vaatinut meiltä uuden opettelemista ja asioiden tekemistä eri tavalla kuin ennen. Näen tässä tummaa pilveä ympäröivän hopeareunuksen ja se on sähköinen asiointi. Sinulle lukijani esittelen nyt vaihtoehdot, miten voit asioida Kelan kanssa verkossa.

Sinä henkilöasiakas, joka luet kirjoitustani. Tiesitkö, että voit täyttää melkein kaikki Kelan hakemukset henkilöasiakkaiden asiointipalvelussa? Kirjautumalla verkkopankkitunnuksilla palveluun voit tarkastaa esimerkiksi vireillä olevat etuusasiat, maksettavien etuuksien maksutiedot ja – mikä parasta – asiointipalvelun kautta voit toimittaa Kelaan hakemukseen tarvittavat liitteet sekä lähettää tarvittaessa viestin asiakaspalveluun ja antaa tietoa Kelalle tilanteestasi. Jos sinulla ei ole mahdollista skannata paperilla olevaa liitettä, niin myös selkeä valokuva asiakirjasta riittää liitteeksi.

Etuuksien hakeminen ja liitteiden toimittaminen ei useinkaan edellytä käyntiä Kelassa tai asiakirjojen postittamista. Kelan asiakaspalveluun voi myös soittaa arkisin 9–16 välisenä aikana, mutta sähköinen asiointipalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Verkossa asiointiasi ei ole rajoitettu mihinkään kellonaikaan tai paikkaan, vaan voit hoitaa asiasi sinulle sopivana ajankohtana.

Työnantajat voivat nykyisin asioida Kelan kanssa suojatun sähköpostin kautta.

Sinä työnantajan edustaja, joka luet kirjoitustani. Luultavasti jo tiedätkin, että työnantajat voivat tehdä työntekijöiden etuushakemuksia työnantajien asiointipalvelussa ja työterveyshuollon korvaushakemukset voit täyttää työterveyshuollon korvausten asiointipalvelussa. Työnantajien asiointipalveluun kirjaudutaan vielä Katso-tunnuksilla, mutta näiden tilalle tulee tämän syksyn aikana suomi.fi-tunnistautuminen ja Katso-tunnukset poistuvat käytöstä vuoden vaihteessa.

Tämän lisäksi työnantajat voivat nykyisin asioida Kelan kanssa työnantajien suojatun sähköpostin kautta. Suojatulla sähköpostilla voit kysyä hakemuksen tilanteesta ja saada etuusasioissa neuvontaa. Voit lähettää myös hakemuksia koskevia liitteitä ja lisäselvityksiä. Tämäkään sähköinen asiointi ei siis ole kellonajasta tai paikasta riippuvainen. Toki työnantajia palvellaan edelleen työnantajien chatissa, ja kiireellisissä asioissa voi aina olla yhteydessä puhelimitse arkisin 9-15 työnantajalinjalle.

Olet miettinyt, miten saisit asiakasta koskevat asiakirjat Kelaan mahdollisimman pian, eikö totta?

Sinä Kelan yhteistyökumppani, joka luet kirjoitustani. Olet todennäköisesti asioinut kanssamme joko puhelimitse viranomaislinjallamme tai kysellyt asioita yhteistyökumppanien chatissa. Mutta silti olet miettinyt, miten saisit asiakasta koskevat asiakirjat Kelaan mahdollisimman pian, eikö totta? Myös yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus asioida Kelan kanssa suojatun sähköpostin välityksellä. Sähköpostilla voit kysyä neuvoja ja ohjeita etuusasioissa, mutta myös lähettää asiakkaan liitteitä ja hakemuksia Kelaan. Voit hoitaa asiaasi sinulle sopivana ajankohtana.

Koronakevät mullisti monen arjen, ja osittain pakon edessä jouduimme opettelemaan asioiden hoitamisessa uusia taitoja ja tapoja. Tulevasta talvesta emme vielä tiedä, mutta nämä opit takataskussa on helpompi ajatella, että siitäkin selvitään.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.