Allmänt 2 min

Så här sköter du FPA-ärenden behändigt från hemsoffan

Du kan sköta de flesta FPA-ärendena från hemsoffan på nätet eller per telefon. Per telefon får du personlig rådgivning och hjälp med att använda e-tjänsten. Du slipper åka till servicestället.

Lyssna på artikeln
text och bild Fpa 1.6.2020
Tyttö ja isoäiti keittiönpöydän ääressä.

5 tips för att sköta ärenden hemma

  1. Det är nu enklare att sköta ärenden på nätet eftersom MittFPA förnyas. Förstasidan och dess menyer är tydliga och det går bra att använda tjänsten med mobila apparater.
  2. På nätet kan du ansöka om förmåner, skickar bilagor eller skicka meddelanden till FPA. Logga in i MittFPA med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
  3. Om du behöver hjälp med att använda e-tjänsten kan du ringa vår telefonservice eller boka en telefontid. Du får råd och hjälp för att kunna sköta ärenden självständigt.
  4. Om du behöver personlig rådgivning under samma dag, ring telefonservicen. Per telefon kan du sköta samma ärenden som på servicestället. Det är avgiftsbelagt att ringa och även att köa, men du slipper betala för resorna. Vi har ett begränsat utbud av återuppringningsservice som är avgiftsfritt.
  5. Om du har många ärenden att reda ut och vill gå igenom ärenden i lugn och ro, kan du boka telefontid. När du bokar tid på nätet måste du först identifiera dig. Du kan också boka tid genom att ringa telefonservicen.

+ Om du ändå kommer på besök, kolla serviceställets öppettid och besöksadress. Om servicestället enbart betjänar på bokad tid, ring telefonservicen. Oftast går det att sköta ärendet per telefon. Om det visar sig att det inte går, kan kundservicen boka en besökstid åt dig. Kom också ihåg att värna om din och andras hälsosäkerhet!