Allmänt 2 min

Distansservice i hemmet för kunder i Lappland

FPA prövar ett nytt slags distansservice i Lappland på grund av de långa avstånden. Via distansservicen kan kunden lätt och på ett säkert sätt föra videosamtal med en kundrådgivare i sitt hem, antingen med hjälp av en dator eller med en mobil enhet.

Lyssna på artikeln
text och bild Fpa 2.9.2021
""

FPA börjar erbjuda invånarna i kommunerna i Lappland ett nytt slags distansservice. Via distansservicen kan en kund med en knapptryckning komma i kontakt med en kundrådgivare på FPA via en bild- och ljudförbindelse, till exempel från sitt hem. Via distansservicen kan man sköta alla FPA-ärenden på samma sätt som på ett serviceställe.

Den teknik som används i samband med distansservicen gör det möjligt för deltagarna att dela sin skärm, så att kundrådgivaren vid behov till exempel kan hjälpa kunden att fylla i en blankett. Distansservicen omfattar också en chattfunktion. Användningen av distansservicen är kostnadsfri för kunden.

Om kunden inte har möjlighet att upprätta en distansförbindelse hemifrån går det lätt att kontakta FPA på Virtu-serviceställena. Ett Virtu-serviceställe är ett ställe som tillhandahåller e-tjänster för kommuninvånare och där kommuninvånarna kan använda bildtelefontjänster och andra internettjänster samt skriva ut, kopiera och skanna.

FPA erbjuder distansservice också på nordsamiska, vardagar kl. 13–15. Läs mer om de samiskspråkiga distanstjänsterna.

Fem fakta om distansservicen

  1. FPA:s distansservice är särskilt avsedd för invånarna i kommunerna i Lappland. Via distansservicen kan man sköta alla FPA-ärenden. Via distansservicen får man också digitalt stöd för att kunna sköta ärenden i e-tjänsten självständigt.
  2. FPA:s distansservice är öppen vardagar kl. 9–15. Man behöver inte logga in eller boka tid, och servicen är kostnadsfri för kunden.
  3. Länken till FPA:s distansservice finns i portalen virtu.fi.
  4. En förbindelse öppnas automatiskt till den första av FPA:s kundrådgivare som blir ledig. Var beredd på att det kan dröja en stund innan du får kontakt. För att kunna använda servicen behöver du
    • en pekplatta, smarttelefon eller dator med kamera
    • Chrome, Firefox eller Safari som webbläsare
    • tillräckligt bra internetuppkoppling
    • hörlurar med mikrofon (eller en mikrofon och högtalare).
  5. Om man inte lyckas ta kontakt från sitt hem, får man kontakt med FPA:s distansservice också från de Virtu-serviceställen som finns på olika håll i Lappland.